Blog

Blog 3 februari 2021 -Deborah van Der Stoep

Van discussie naar dialoog

Voor mij is Soepel Samenwerken een langgekoesterde droom die werkelijkheid wordt. Wat begon als een sluimerend gevoel van ongenoegen en gemis, groeide langzaam uit tot een concreet idee.
En hoewel ik daar misschien wel een boek over kan vullen, komt ik in de basis toch weer steeds op de titel van deze blog: Ik wil graag meer dialoog. Meer dialoog tussen specialismen, meer dialoog tussen eerst en tweede lijn, meer dialoog tussen arts en patiënt, meer dialoog tussen artsen en ander personeel en ga zo maar door.Waar je bij een discussie voornamelijk je eigen kennis en ideeën voor het voetlicht brengt, gaat het in een dialoog veel meer om luisteren naar de ander. Proberen de ander te begrijpen. Met interesse en zonder oordeel te horen wat de ander zegt. Fundamenteel anders dus.
Luisteren naar de patiënt, dat hebben we wel enigszins geleerd. Maar luisteren naar de patiënt, zonder oordeel, met interesse en met als doel de ander te begrijpen? Voel je ook dat dit toch net iets anders is?
Als artsen zijn we gewend vooral veel te spreken, veel informatie te zenden, opdrachten te geven. Niks mis mee, maar niet altijd het gewenste.
Ik ben ervan overtuigd dat meer dialoog de zorg heel goed zal doen. Voor een goede dialoog is het helpend, zo niet noodzakelijk, om jezelf goed te kennen, je eigen valkuilen en talenten. Om zo beter te zien wanneer jijzelf een dialoog in de weg zit. Wanneer je je eigen kwetsbaarheden erkent, zul je ook de ander beter kunnen ontmoeten in zijn kwetsbaarheden.
Weer zoiets dat we weinig hebben gedaan als artsen, onszelf onder de loep nemen. Hoe weinig realiseerde ik me pas toen ik een coachopleiding volgde, waarbij er een wereld voor mij openging. Het heeft me enorm veranderd, als mens, als arts. En in mijn spreekkamer zag ik groot verschil, nu ik regelmatig terugkreeg van patiënten dat ze zich enorm gezien en gehoord voelden. Terwijl ik mijzelf toch als een invoelend, empathisch en communicatief vaardige arts zag (ja mensen, ook ik stond er zo in), heb ik dus ervaren dat er nog een wereld te winnen valt. En die positieve ervaring gun ik iedereen.
Het is dan ook niet voor niks dat de eerste nascholing die we als Soepel Samenwerken aanbieden ‘Mijn collega en ik’ is geworden. Een nascholing waarbij we gaan kijken naar gedrag en interactie, naar wie ben ik en wat roept dat bij de ander op? Als de collegiale samenwerking soepel loopt, ben je als groep effectiever. En is het werkplezier groter.

Volgens mij leggen we daarmee een fundament voor verdere verdieping en nascholingen waarbij we echt over bestaande hokjes heen gaan en elkaar als mens ontmoeten.

Hoe goed ken jij jezelf?

Deborah van der Stoep, mede- oprichter Soepel Samenwerken